Równowaga emocjonalna

Równowaga emocjonalna

Potrzeba podejmowania działań na rzecz zdrowia psychicznego nie jest zakorzeniona w społeczeństwie tak, jak potrzeba higieny fizycznej. Być może wynika to z faktu, że dbałość o zdrowie psychiczne nie ma długiej historii w medycynie i nauce, również w potocznym rozumieniu często na pierwszy rzut oka nie wydaje się szczególnie istotna.

więcej

Prawidłowe żywienie a równowaga emocjonalna

Prawidłowe żywienie a równowaga emocjonalna

Nieprawidłowo zbilansowana dieta może być jednym z czynników wpływających na nasze samopoczucie, w tym również psychiczne. Należy zwrócić uwagę, iż działanie niektórych składników żywnościowych ukierunkowane jest bezpośrednio na wpieranie naszej psychiki. I tak na przykład, badania wskazują, że szafran może  przyczyniać się do zachowania równowagi emocjonalnej, wpiera relaksację oraz pomaga utrzymać pozytywny nastrój. Z kolei, jak wykazano witaminy z gr. B pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego człowieka, witamina B6 oraz kwas foliowy przyczyniają się do utrzymania prawidłowych funkcji psychologicznych, a folacyna dodatkowo do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia.

więcej

Ćwiczenia fizyczne w trosce o prawidłowe zdrowie psychiczne

Ćwiczenia fizyczne w trosce o prawidłowe zdrowie psychiczne

Joga - jeden z sześciu systemów filozofii indyjskiej, który na zachód dotarł pod postacią zbioru fizycznych ćwiczeń faktycznie pomaga przy zaburzeniach psychicznych.

Problemy psychiczne w naszym zestresowanym zachodnim społeczeństwie, stają się coraz powszechniejsze.

więcej

Równowaga emocjonalna

Potrzeba higieny psychicznej

Potrzeba podejmowania działań na rzecz zdrowia psychicznego nie jest zakorzeniona w społeczeństwie tak, jak potrzeba higieny fizycznej. Być może wynika to z faktu, że dbałość o zdrowie psychiczne nie ma długiej historii w medycynie i nauce, również w potocznym rozumieniu często na pierwszy rzut oka nie wydaje się szczególnie istotna. Wystarczy jednak chwilę się zastanowić nad podstawowymi zagrożeniami życia codziennego – nieunikniony stres, presja, której jesteśmy poddawani, wyścig szczurów, w którym musimy uczestniczyć, wydają się groźniejsze, niż wirusy i bakterie zagrażające zdrowiu fizycznemu.

Złe nawyki związane z higieną zdrowia fizycznego stosunkowo łatwo zweryfikować i naprawić. Ponieważ przestrzeganie higieny zdrowia psychicznego nie jest tak oczywiste, tutaj dostrzeżenie błędów i szkodliwych nawyków, wymaga często refleksji nad sobą i swoim życiem, a zmiana przyzwyczajeń pociąga za sobą pewien wysiłek.

Osoba zdrowa psychicznie nie tylko nie ma żadnych chorób i zaburzeń. Co więcej – osoba zdrowa psychicznie nie zadowala się raz osiągniętym dobrostanem psychicznym. Osoba zdrowa psychicznie nieustannie dąży do tego, by z dnia na dzień stawać się coraz lepszym człowiekiem, odpowiedzialnym za siebie i za innych, żyjącym zgodnie z pozytywnymi wartościami.

Zdrowie psychiczne wiąże się z realistyczną samooceną, kształtowaniem odporności na codzienne stresy, radzeniem sobie w życiowych sytuacjach, włączaniem trudnych doświadczeń w swój światopogląd. Jednocześnie osobę zdrową psychicznie cechuje zdolność empatii, miłości, przyjaźni i gotowość niesienia pomocy innym ludziom. Ważnym wyznacznikiem zdrowia psychicznego jest także posiadanie krytycyzmu w ocenie własnej osoby oraz wartości i postaw prezentowanych przez innych. Ponadto świadomość, że nie da się określić szczytu zdrowia psychicznego powinna napawać nas nadzieją. Oznacza to bowiem, że w tej dziedzinie nigdy nie zagrozi nam rutyna, nuda, stagnacja. Zawsze stoją przed nami nowe wyzwania, zawsze pozostaje coś do osiągnięcia w sferze duchowej, psychicznej i moralnej.

Tryb życia

W trybie życia sprzyjającym zdrowiu psychicznemu, musi się znaleźć miejsce zarówno na aktywność intelektualną, jak i fizyczną. W przeciwnym razie narazimy organizm na konieczność radzenia sobie z nadmiarem energii. Brak konstruktywnego wykorzystania potencjału zarówno fizycznego jak i psychicznego może powodować tendencje do różnego typu zaburzeń, np. nerwicowych.

Zasoby

Żyjąc w świecie i wśród ludzi nie unikniemy trudnych sytuacji, obciążających doświadczeń, poważnych stresów. Są one wpisane w egzystencję człowieka. Nie jesteśmy w stanie także przewidzieć, z jakimi sytuacjami przyjdzie się nam zmierzyć i jak poradzi sobie z nimi psychika. Co można zrobić w tym zakresie w dziedzinie higieny psychicznej, to zadbać o swoje zasoby, do których będziemy mogli odwołać się w trudnych sytuacjach. Jednym z ważniejszych zasobów jest świadomość własnych zalet i mocnych stron. Dzięki niej wiemy, na jakich swoich pozytywnych cechach możemy polegać, a nad czym powinniśmy jeszcze popracować. Bliskie kontakty z przyjaciółmi i członkami rodziny pozwalają na bieżące rozładowanie negatywnych emocji, co zapobiega ich niebezpiecznemu kumulowaniu się.  

Pozytywne myślenie

Do przydatnych cech należą także poczucie humoru i wyobraźnia. Możemy i powinniśmy stale je w sobie rozwijać, ponieważ niekiedy tylko one pozwalają w sposób otwarty dostrzec nowe rozwiązania lub dobre strony niektórych sytuacji. Pozytywne nastawienie nie rozwiąże naszych problemów, umożliwi jednak na bardziej konstruktywne radzenie sobie z nimi. Warto przytoczyć tutaj popularny przykład ze szklanką napełnioną wodą do połowy. Interpretacja, czy szklanka jest w połowie pusta, czy w połowie pełna zależy wyłącznie od nas. Podobnie wybór pozytywnego lub negatywnego nastawienia do życia.

Sprawdź ceny produktu Depresanum. Kliknij tutaj.